Aktualności

Biurowce w pandemii – co decyduje o utrzymaniu niskich kosztów eksploatacyjnych

Komentarz Arkadiusza Płocińskiego, wiceprezesa zarządu Real Management S.A.

Pandemia COVID-19 pokazała nam, że w trudnych i nieprzewidywalnych warunkach rynkowych, kluczowe dla zapewnienia wysokiego poziomu obsługi nieruchomości i jednoczesnego utrzymania niskich kosztów eksploatacyjnych są dwa elementy: dobre relacje, budowane przez lata współpracy z naszymi partnerami, i zespół zarządców skoncentrowany na stałym monitorowaniu rynku pod kątem dostępnych rozwiązań i ich kosztu.

Nowe oczekiwania

Konieczność przejścia na tryb pracy zdalnej, spowodowana epidemią koronawirusa, zmusiła w minionym roku wiele firm do poszukiwania oszczędności związanych z najmem powierzchni biurowych. Tymczasem, w przypadku budynków, którymi zarządzamy, żaden nie został całkowicie zamknięty i od początku pandemii funkcjonuje tak, jak przed nią. Oczywiście z taką różnicą, że w krótkim czasie musieliśmy dostosować nasze obiekty do wytycznych dla organizacji pracy biurowej podczas pandemii, wdrożyć nowe procedury i zainwestować w nowe rozwiązania technologiczne, by zapewnić najemcom bezpieczne warunki pracy. Zapewnienie środków dezynfekujących, przyłbic i maseczek dla obsługi, zwiększenie częstotliwości prac serwisów sprzątających, cotygodniowe odkażanie przestrzeni wspólnych – to wszystko przełożyło się na nowe pozycje w kosztach eksploatacyjnych. W sytuacji, gdy najemca nie w pełni korzysta ze swojej powierzchni i oczekuje od właściciela budynku elastyczności w odniesieniu do tych właśnie kosztów, ich częsta optymalizacja staje się priorytetowa.

Szybka reakcja

Właśnie dlatego nasi zarządcy nieustannie analizują rynek, pod kątem jakość i ceny dostępnych usług, i negocjują lepsze warunki z dostawcami. Dzięki temu, że w portfolio zarządzanych nieruchomości, mamy nie tylko budynki biurowe, a również hale przemysłowe, obiekty magazynowe i handlowe oraz nieruchomości mieszkaniowe, przy zamawianiu usług dla większej liczby nieruchomości, w wielu wypadkach możemy liczyć na preferencyjne warunki. Nie bez znaczenia pozostaje też fakt, że odpowiadamy za nasze budynki przez cały cykl ich życia – od pozyskania finansów na projekt deweloperski, przez jego realizację, komercjalizację i finalnie zarządzanie istniejącym już projektem. Takie podejście pozwala nam budować długotrwałe relacje z firmami dostarczającymi nam rozwiązania technologiczne i ich serwis, co w dłuższej perspektywie również przekłada się na możliwość uzgodnienia niższych stawek za obsługę. Ponadto inwestujemy w rozwój naszego zespołu, który ma odpowiednia uprawnienia dzięki czemu możemy sami wykonywać konserwacje, naprawy lub drobne remonty. To sprawia, że już od samego początku nasze budynki są tańsze w obsłudze, bo możemy skutecznie optymalizować koszty na każdym z etapów ich funkcjonowania. Dzięki temu również możemy oferować jedne z najatrakcyjniejszych stawek opłat eksploatacyjnych na warszawskim rynku biurowym dla obiektów klasy A takich jak Bolero Office POINT I, Bolero Office Point II, Corner House, POINT 44, Kamienica w Lublinie przy krakowskim Przedmieściu 34,  czy biurowiec HQ Canal +.